Covering all things Google in Sub-Saharan Africa

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Today, we're pleased to launch our official blog for Sub-Saharan* Africa.

We believe that the Internet is a transformational force for societies. And it's making us all much more powerful as individuals, regardless of whether one is in New York, Stockholm, Bujumbura, Ouagadougou, or Cape Town. Regardless of background, education, social status, gender, age or economic situation, online access to information enables people to create opportunities for themselves. Seeing a student in a cybercafe doing his research using a search engine, a businessman chatting with a colleague abroad with instant messaging, or a young woman posting her photos to a social networking site - it's clear the extent to which academic, business and social life is fundamentally changing all over Africa.

Google's aim is to democratize access to the world's information. But clearly we (along with other companies) face significant challenges in Africa in making the Internet available to as many people as possible. How do we help the hundreds of millions of people who are illiterate? How do we make the world's information available in African languages (about 2000 languages are spoken on this continent)? How do we support online access for people who live in rural environments without electricity? How do we make African content more widely available - not only in Africa, but around the world? How can we get more people connected, and make access faster and cheaper? These are some of the questions we've been asking ourselves.

Over the past few months, we have significantly ramped up our work in Sub-Saharan Africa: we now have offices in Nairobi and Johannesburg, and are looking to hire many more people all over the continent just as fast as we can find them (see our job openings). We have an iGoogle gadget competition going with computer science students in East Africa; we've launched Google Maps data for Kenya. And then there is the work that individual Googlers - some African, some from elsewhere - are doing on the ground in conjunction with technology entrepreneurs, software developers, universities, and the ICT and NGO communities.

In addition to this blog, we are also announcing the Google Africa community discussion forum, on topics related to our products and activities in Africa and the Internet in Africa in general. We will be regularly reading the postings on this list and product managers and engineers may participate in the discussions as appropriate, making it an excellent way to discuss a broad range of topics. This forum is open for all, and we encourage anyone interested to join it.

*The region includes these countries and territories: Angola, Benin, Botswana, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, Cape Verde, Central African Republic, Chad, Comoros, Congo-Brazzaville, Côte d'Ivoire, Djibouti, Dem. Rep. of Congo, Equatorial Guinea, Eritrea, Ethiopia, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea-Bissau, Kenya, Lesotho, Liberia, Madagascar, Malawi, Mali, Mauritania, Mauritius, Mayotte, Mozambique, Namibia, Niger, Nigeria, Reunion, Rwanda, São Tomé and Príncipe, Senegal, Seychelles, Sierra Leone, Somalia, South Africa, Swaziland, Tanzania, Togo, Uganda, Zambia, Zimbabwe.



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C'est avec une grande fierté que nous lançons aujourd'hui le Blog Officiel Google pour l'Afrique Sub Saharienne*.

Chez Google, nous croyons que l'Internet est une force d'évolution des sociétés. Cela nous rend bien plus efficace en tant qu'individus - qu'importe si vous êtes à New York, Stockholm, Bujumbura, Ouagadougou, ou au Cap. Au delà des différences d'histoire, d'éducation, de statut social, de sexe, d'age ou de situation économique, l'accès à l'information offre des opportunités pour chacun de créer pour lui-même. Regardez un étudiant faire ses recherches en utilisant un moteur de recherche à partir d'un cybercafé, un homme d'affaires discutant avec un collègue à l'autre bout du monde via messagerie instantanée, ou une jeune femme postant ses photos sur un site de réseau social - il est évident de voir à quel point les pôles universitaires, d'affaires ou sociaux sont en train de changer fondamentalement dans toute l'Afrique.

Le désir de Google est de démocratiser l'accès à toute l'information. Mais soyons réaliste, Google et les autres sociétés d'Internet rencontrent des challenges significatifs en Afrique pour rendre le réseau accessible à tous : Comment allons nous rendre l'information accessible aux centaines de millions de personnes illettrées ? Comment pourrons-nous donner cette information dans toutes les langues du continent Africain (il y a environ 2000 langues parlées sur ce continent) ? Comment rendrons-nous l'information accessible aux personnes qui habitent dans les zones rurales sans électricité ? Comment ferons-nous pour que le contenu Africain devienne accessible globalement et non uniquement en Afrique ? Comment aiderons-nous les gens à se connecter, et rendre leur accès plus rapide et meilleur marché ? Ces questions sont celles que nous nous sommes posées à Google.

Au cours des derniers mois, nous avons significativement accru notre action en Afrique Sub-Saharienne: nous avons dorénavant des bureaux à Nairobi et Johannesburg, et nous recrutons encore de nombreuses personnes sur tout le continent aussi rapidement que possible (consultez nos postes ouverts). Nous avons mis en place un concours gadget iGoogle avec les étudiants en Informatique d'Afrique de l'Est et nous avons lancé Google Maps pour le Kenya. Il y a aussi le travail accompli par certains Googlers - Africains, ou d'autres régions du monde - sur place en partenariat avec les dirigeants du secteur technologique, ingénieurs en développement, universités, ainsi que les communautés informatiques et non-gouvernementales.

En complément de ce blog, nous annonçons également le lancement du forum Communauté Google Afrique. C'est un lieu ouvert de discussion sur les sujets en rapport avec les produits et activités de Google en Afrique et sur l'Internet en Afrique de manière générale. Nos collègues et nous-même lirons régulièrement les sujets de cette liste. Les Product Managers de Google ainsi que les ingénieurs pourront participer si nécessaire - ceci faisant de ce forum un excellent endroit pour discuter des sujets intéressants avec Google. Il sera ouvert à tous - et nous encourageons toute personne interessée à nous y rejoindre.

* L'Afrique Sub Saharienne inclut les pays et territoires suivants: Afrique du Sud, Angola, Bénin, Botswana, Burkina Faso, Burundi, Cameroun, Cap Vert, République Centre Africaine, Tchad, les Comores, Congo Brazzaville, Côte d'Ivoire, Djibouti, République Démocratique du Congo, Guinée-Equatoriale, Erythrée, Ethiopie, Gabon, Gambie, Ghana, Guinée , Guinée Bissau, Kenya, Lesotho, Libéria, Madagascar, Malawi, Mali, Mauritanie, Ile Maurice, Mayotte, Mozambique, Namibie, Niger, Nigeria, Ile de la Réunion, Rwanda, São Tomé et Príncipe, Sénégal, Seychelles, Sierra Leone, Somalie, Swaziland, Tanzanie, Togo, Ouganda, Zambie, Zimbabwe.

Posté par Joe Mucheru, Chef de Bureau, Afrique de l'Est et Divon Lan, Product Manager, Afrique Sub-Saharienne